sobota, 01 maj 2010 11:37

Pytania o sens i postawę pionową

Napisane przez

Rewolucja technologii informacyjnych po obróceniu w perzynę systemu sowieckiego wciąż trwa, a może dopiero na dobre się zaczyna? Czy pochłonie własne dzieci? Wiara w postęp i moc rzeczywistości wirtualnej napędza w coraz większym tempie wyobraźnię polityków i naukowców. Tych pierwszych nowe technologie zmuszają do uprawiania polityki w inny, niż dotychczas sposób - aspirują więc w szybkim tempie do roli przywódców religijnych, naukowcy zaś chcą przejmować zadania polityków.

Bez wątpienia wiek XXI, który w nauce panuje już od kilkunastu dobrych lat, upłynie pod znakiem dyktatu biologów, chemików, fizyków, profesorów medycyny i genetyki. Przedsmak rozmiaru naukowych rewelacji mieliśmy już choćby w udanych próbach klonowania zwierząt. Dokąd te eksperymenty zaprowadzą, nie są w stanie przewidzieć najbłyskotliwsi autorzy science-fiction. Stanisław Lem, komentując tempo toczących się odkryć, wyznał, że właśnie ziszczanie się, czyli przechodzenie z krainy fantasmagorii w realność wielu rozmaitych moich konceptów paradoksalnie okazało się przeszkodą w dalszym uprawianiu SF. Wyjaśniał, że pisał przez cały czas w stanie ?nieważkości?, swobodnie manewrując fabułami, nie czując się odpowiedzialnym za przyszłe szaleństwa ludzi. Jednak po latach poczuł się w sytuacji klasycznie zwanej rozpętaniem mocy przez ucznia czarnoksiężnika. By zatrzymać taki rozwój sytuacji, zdecydował się na milczenie. Lata literackiej praktyki pozwoliły mu skonstatować, że dziś na takich autorach jak on harcują teoretycy, obwieszeni profesorskimi tytułami. Lem jeszcze przed śmiercią uznał, że w tym tłoku nie ma ?już nic do roboty?.
Komputery światowych agencji informacyjnych jednak nieustannie pracują. Szczególnie nieprawdopodobnie brzmią depesze, które opisują eksperymenty z ludzkim mózgiem. Choć zapewne opinia publiczna poznaje wyniki, które napełniają jedynie szlachetną nadzieją. Ot, dotyczące chociażby prac nad neuroplastycznością mózgu (chodzi o odzyskiwanie sprawnej pracy mózgu, np. po udarach) czy terapii genowej mózgu. Amerykanie znaleźli bowiem sposób na ulokowanie w komórkach mózgu genów. Odkrycie i zastosowanie terapii genowej pozwoli leczyć np. chorobę Parkinsona czy raka. Już dziś wiadomo jednak, że dalszy postęp genetyki zależeć będzie od geniuszu komputerowych programistów. Dziedzina nanotechnologii (sztuki manipulowania pojedynczymi cząstkami przy budowie mikroskopijnych maszyn) ma umożliwić powstanie mikroskopijnych komputerów. To w efekcie może prowadzić ? jak spekulują eksperci ? do powstania nawet autonomicznej maszyny niepotrzebującej do własnej pracy nadzoru ludzkiego.
Największą rewelacją ostatnich lat były informacje o zakończeniu prac nad sekwencjonowaniem ludzkiego DNA. Oznacza to rozpoczęcie nowej ery w dziedzinie medycyny. Ułożenie tej genetycznej łamigłówki jeszcze przed 15 laty wielu naukowców uważało za rodzaj naukowej fantastyki. Dziś już jednak wiemy, że nić DNA, znajdująca się niemal w każdej ludzkiej komórce, zawiera dokładne instrukcje, dotyczące najdrobniejszych aspektów naszego życia. Eksperci zapewniają, że odkrycia w tej dziedzinie pozwolą w przyszłości na skuteczną walkę z chorobami dziś nieuleczalnymi.
(?)